Ignite Om

Ignite Affärsutveckling

Aktörer

 

Alla har sina utmaningar att hantera; Konsumeter, Producenter, Kapitalförvaltare, Mäklare och Återförsäljare. Kunskapsövertaget gör det svårt för slutanvändaren att göra sin röst hörd. Det finns många olika saker att bevaka.

 

Låt Ignite Affärsutveckling bli din partner på Energimarknaden

 

Konsumenter

 

I princip alla är aktörer på elmarknaden, det är ingen nyhet det har varit så ganska länge. Företag och privatpersoner konsumerar helt enkelt el och energi. Små konsumenter och privatpersoner är ofta hänvisade till rörligt eller fast pris.

Med större energivolym ökar flexibiliteten och avancerade inköpsmodeller går att applicera. Förutsättningarna för elinköpet är olika och alla ställs inför olika svårigheter, gemensamt är att alla ska se till sina behov när inköpsmodell väljs.

Alla konsumenter vinner stort på att aktivt välja avtalsmodell.

 

Ignite Affärsutveckling hjälper dig till rätt avtal.

 

Inköpsmodeller

 

Elmarknaden är mer eller mindre fragmenterad beroende av vilken sorts kund man är och var elkonsumtionen sker geografiskt. Det finns därför många olika inköpsmodeller att välja mellan. Många erbjudanden från många elsäljare kan se attraktiva ut och de är de kanske också för vissa kunder. Det finns ofta behov av att penetrera erbjudanden på djupet för att förstå vilken inköpsmodell är rätt just nu. För att spara tid och pengar behöver respektive kund köpa sin el anpassat efter sina behov. Detta kan ske när kunskapsövertaget mellan säljare och köpare jämnas ut. Generellt ger större volym en större flexibilitet och finns chansen till samordnade elinköp kan det när dessa görs på rätt sätt ge en stor effektivitet.

 

Ignite Affärsutveckling har tagit fram väl beprövade inköpsmodeller anpassade efter elmarknadens förutsättningar där elkonsumentens behov står i centrum.

 

Leverantör

 

Leverantörens försäljning präglas av en låg marginal och därför är volymen viktig för lönsamheten. Alla leverantörer vinner stort med större volym och lägre kostnader. Med god försäljningsmetodik och smarta produkter ökar försäljningen samtidigt måste kostnaderna hållas i schack.

 

Ignite Affärsutveckling vet hur din organisation kan optimeras.

 

Transparens

 

Det slutgiltiga elkostnaden byggs upp av elpriset på nordisk nivå och i elområdet, elcertifikatsavgift, miljömärkning och valutakurs €/sek. Marknadsplatserna för dessa ingående delar fungerar på olika sätt. Terminspriser och avista noteringar måste separeras, exakt rätt del måste beräknas för att det slutgiltiga priset ska kunna beräknas korrekt. Transparens är möjlig men relativt komplex, med valutakursens inverkan är det extra svårt att göra kontroller i efterhand.

 

Ignite Affärsutveckling utvärderar alla samarbeten så att de ingås mellan parter där förtroende och ärlighet genomsyrar samarbetet.

 

Elcertifikatsavgift

 

Elcertifikaten som tillkommer på elräkningen handlas på en marknadsplats och det är utifrån dessa marknadspriser som leverantören bör hämta storleken på avgiften. Det är fritt för leverantören att sätta nivån för denna avgift.

Leverantörens metod för hantering och prissättning av elcertifikat bör utvärderas när leverantör väljs.

 

Miljömärkning

 

Välj miljömärkning med hjärnan istället för med hjärtat. Det blir vanligare med argumentet att miljömärkning ingår i elpriset. Vid konkurrensutsättning är marginalerna små och många av de miljömärkningar som idag finns är rena pappersprodukter. Var noggrann och välj utifrån era och miljöns aspekter.

 

Ignite Affärsutveckling hjälper dig att utvärdera miljömärkningen på rätt sätt.

 

Risk

 

Marknadsnoteringarna på de underliggande delarna kan gå ifrån stilla förändringar till ett stormande hav på kort tid. All exponering som elkonsumtionen innebär bör därför kvantifieras i pengar och baserat på olika scenario bör handlingsplaner utformas.

 

Ignite Affärsutveckling har förmågan att individuellt anpassa inköpsmetoden till önskad risknivå.

 

Utvärdering

 

Leverantörens arvode ska och bör endast utgöra en bråkdel av det totala elpriset. Det är timingen och tillfället som avgör om elkostnaden blir hög eller låg. Leverantörer bör i förstahand bedömmas efter sin förmåga att analysera och därefter ge råd. Hur och vilka inköpsmodeller de tagit fram. Hur deras kunder får ta del av deras kunskap som därmed får en lägre totalkostnad och en god service. I andra hand ska leverantörens arvode bedömas. Tillfört värde kan vara värt en peng.

 

Pan Nordiska inköp

 

Den nordiska elmarknaden är gemensam, fast med landsspecifika regler. Erbjudandena på marknaden präglas fortsatt av det egna landets ”historia och traditioner”. Konkurrensen i återförsäljarledet gör att det är möjligt att applicera det bästa priset och den bästa lösningen som erbjuds i varje land när en samordnad leverantör väljs.

 

Pan Europeiska inköp

 

Elmarknaderena i Europa och i Norden närmar sig varandra men får fortsatt anses vara skilda ifrån varandra. Likheterna blir fler och fler och i dagsläget finns det anledning att se över om europeiska elinköp ska samordnas med nordiska. Krav och kvalitet på rapportering och service kopplad till elinköpet är många gånger den samma oberoende av landsgränser.

Det finns företag som lyckats hitta fördelarna med europeiskt samordnade elinköp.

 

Ignite Affärsutveckling täcker eventuellta kunskapsluckor när leverantörernas erbjudanden jämförs. Tillämpa de bästa lösningarna i alla berörda länder.

 

Kontakt

 

Ignite Affärsutveckling AB

Organisationsnummer 556801-1208

Hantverkargatan 32

11221 Stockholm

robert.hector@ignitea.se

Robert Hector 0707-752275

Vision

 

Vidareutveckla företag till humanistiska och vinnande försäljningsorganisationer

Specialite´

 

Skapa nära och förtroendefulla kundrelationer på världens mest hänsynslösa energimarknad

Copyright © All Rights Reserved